piątek, 30 grudnia 2016

Początki. Czas Zero 61 (1964-1969). W kręgu Młodej Polski i studenckiego życia

Omawiając monograficzną wystawę Zero 61 na łamach magazynu O.pl"  napisałem: "W dalszej części pokazano prace Różyckiego, który, moim zdaniem, stworzył najważniejsze realizacje wśród członków Zero 61. Jako jeden z nielicznych z tego środowiska pozostał sobą w znaczeniu łączenia idei młodopolskich, sakralnych z nowoczesnymi eksploracjami, badającymi medium, choć także, co pokazano na tej ekspozycji, do 1969 roku był pod wpływem reportażu fotograficznego. Ale bliżej mu było do malarstwa i jego bezpośredniego wpływu na fotografię. W tekście do katalogu wystawy Andrzej Różycki: Bycie z sacrum napisałem: „Andrzej Różycki, twórca otwarty na wiele różnych postaw, eksperymentujący od początku lat 60. do chwili obecnej z tworzywem fotograficznym i uprawiający „plastyczną przygodę” jest obecnie, obok Jerzego Lewczyńskiego, najwybitniejszym fotografikiem polskim. Od początku swej twórczości wykonywał prace bardzo ważne, należące do najistotniejszych osiągnięć fotografii polskiej, by wymienić tu wspomnianą już Zatrutą studnię, Polską jesień, Klatkę, ale także bliską już ówczesnej koncepcji Zofii Rydet Modlitwę". Prace artysty były najbardziej konsekwentne w zakresie operowanie określonym zasobem form i technik. Były związane z eksperymentem formalnym, ale zawsze ukazywały ważne treści i idee, poszukiwały też nowego języka symbolicznego. jak się okazało było to nie tylko skutecznym zabiegiem, ale rozwijanym do chili obecnej. 

Kociokwik, 1965, fotografia, farba, interwencje malarskie, tech. wł.



Chodzenie własnymi drogami, 1968, fotografia, żyletki, wycinana reprodukcja, kolaż. Wł. MHF w Krakowie

Okno, 1966, fotografia, farba, interwencje malarskie, tech. wł.

Zatruta studnia, 1965, fotografia, kolaż. Wł. MHF w Krakowie

Klatka, fotografia, fotomontaż, pseudosolaryzcja, 1968

Cmentarna melancholia, fotografia, 1967. Wł. MHF w Krakowie

Studium perspektywy, fotografia, 1969


Kleks, [Janusz Żernicki], 1966, fot., interwencje malarskie, odbitka żelatynowo-srebrowa

Droga do samozagłady, 1967-1969, fot., odbitka żelatynowo-srebrowa, tech. własna

Szumi koniczynka, szumi, 1966, fot., odbitka żelatynowo-srebrowa wł. Muzeum Historii Fotografii w Krakowie

Modlitwa, 1968, fot.,  odbitka żelatynowo-srebrowa, fotomontaż, tech. własna

Legenda, 1968,  fot., odbitka żelatynowo-srebrowa, fotomontaż, tech. własna

Popołudniowy spacer psa podwórkowego, 1969, fot., odbitka żelatynowo-srebrowa, fotomontaż 

Na drodze z Torunia do Łodzi, 1969, fot., odbitka żelatynowo-srebrowa, rozdarcie pracy [interwencja]


Polska jesień, 2010, fotografia, fotomontaż, malarstwo, [wersja druga na pozytywie z 1968]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz